وزیر آموزش و پرورش:

نخبگان موتورهای پیشران تحول در کشور هستند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در هر جامعه‌ای حدود ۱.۵ تا ۳ درصد از آن را نخبگان تشکیل می‌دهند، بر شناخت و مطالعه تاریخ توسط نخبگان برای پیروزی در جنگ روایت‌ها تاکید کرد.

به نقل از خبرگزاري پانا؛ رضامراد صحرایی در شصت و یکمین دوره جایزه البرز که صبح امروز در مرکز همایش‌های هتل بزرگ ارم برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش هر کشوری سیمای آینده آن کشور است و هرکسی که بخواهد تصویری از آینده داشته باشد، کافی است به آموزش و پرورش نگاه کند.

وی افزود: درخصوص نخبگان یادآوری این عبارت از مقام معظم رهبری که "باید در شناسایی، جذب، هدایت، ساماندهی، شنیدن صحبت نخبگان و درمان کردن دردهای آن ها شب و روز نشناسید"، بسیار مهم است. ایشان در بخشی دیگر از فرمایشات خود درباره نخبگان می‌فرمایند "من تا نقش دارم برای حمایت از نخبگان تلاش خواهم کرد". چنین چیزی نشان از اهمیت نخبگان کشور دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در هر جامعه‌ای حدود ۱.۵ تا ۳ درصد از آن را نخبگان تشکیل می‌دهند، گفت: این افراد مورتوهای پیشران تحول و اصلی‌ترین سرمایه هر کشوری هستند؛ بی‌دلیل نیست که کشورهای دیگر مخصوصا آمریکا و غرب به دنبال جذب آن‌ها هستند.

صحرایی اضافه کرد: در این ایام که جنایات بزرگی توسط رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد، پیامی که به نخبگان داده شده این بود که برای یک ماه آمریکا را تحریم کنند و از این کشور خارج شوند، آیا آن زمان نیز آمریکا دارای قدرت خواهد بود؟ نخبگان چنین اهمیتی دارند و هر کشوری وظیفه دارد در حفظ نخبگان خود بکوشد.

وی با تاکید بر اینکه راهکار دشمن برای جذب نخبگان ناامید کردن آن‌ها است، بیان کرد: نخبگان باید نسبت به بحث جذب و رقابت کشورها آگاه باشند، چرا که اگر بخواهیم برای آینده برنامه‌‌ریزی کنیم، یک‌پای اصلی تحقق آن برنامه نخبگان هستند، البته نخبه‌ای که برای آینده تربیت شده باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تعلیم و تربیت مطلوب آینده‌نگر است و ماموریت اصلی ما این است که بهره‌وری در تمام ابعاد افزایش یابد و این امکان‌پذیر نخواهد بود مگر با استفاده از ظرفیت نخبگان.

صحرایی با اشاره به اینکه جهان آینده دارای چند ویژگی است، خاطرنشان کرد: تحولات سریع و عمیق را می‌توان اولین ویژگی جهان آینده دانست. امروز فاصله نسل‌ها بسیار کمتر شده و حتی گذار نسلی از ۲۵ سال به ۱۰ سال رسیده است. مفتخریم که بیش از ۸۵ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان زیر ۲۰ سال سن دارند و همه نیروهای جوانی هستند که وارد آموزش و پرورش شده‌اند تا نسل‌های بعدی را تربیت کنند.

وی با یادآور شدن این موضوع که امروز شکاف ادراکی و شناختی که بین والدین، معلمان و محصلان به وجود آمده، موضوعی است آشکار، گفت: این موضوع حقیقتی اجتناب ناپذیر است و ارتقای اولیای مدرسه و خانه یک ضرورت قطعی در این خصوص است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ویژگی دوم رقابت‌های گسترده و جدی رسانه‌ای است. بخش قابل توجه علم امروز، علم واسطه‌ای است نه علم مستقیم و اصیل، بنابر این باید روایت‌ کرد، باید بدانیم چقدر آماده این تحولات شده‌ایم. از همه نخبگان می‌خواهم نقش حلقه واسط بین نسل‌ها را ایفا کنند.

صحرایی ادامه داد: ویژگی سوم موضوع رقابت است، موضوعی که عامل ریزش و رویش است و از روز اول در جوامع بشری وجود داشته و همواره چهره خود را عوض کرده است.

وی با بیان اینکه امروزه مرکز رقابت، تمدن‌ها است، افزود: افرادی که نتوانند جایگاه، هویت و منزلت تمدنی خود را پیدا کنند از حرکت باز خواهند ماند. هویت و تعلق هویتی یک ویژگی بسیار مهم در جهان آینده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای اینکه نخبگان به داشتن یک نگاه تحلیلی در این کشاکش تمدنی سوق داده شوند، ناگزیریم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا رابطه تطبیقی بین تمدن‌ها رخ دهد.

صحرایی خطاب به دانش‌آموزان تاکید کرد: به طرز عجیبی بزرگان در همه ادیان تاکید بر خوانده شدن تاریخ توسط نخبگان دارند، چرا که کسی تاریخ می‌خواند در جنگ روایت‌ها بازنده نیست، شما نیز این کار را انجام دهید. البته نقش خانواده و مدرسه نیز مهم است و آموزش و پرورش به مثابه نخ تسبیح و دستگاه هماهنگ‌ساز است.

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که در سند تحول بنیادین به‌طور جدی به ارتقای خلاقیت، نوآوری و جستجو‌گری در بین دانش‌آموزان تاکید شده است، گفت: توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌ها، پژوهسشراها از جمله بسترهای مناسب است و خوشحالیم که امروز بیش از ۶۰۰ پژوهشسرا در کشور دایر شده است. همچنین توسعه کمی و کیفی جشنواره‌های علمی و بازنگری جدی در برگزاری المپیادها‌ نیز در دستور کار قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: ما موظف هستیم که امثال خیر نیک اندیش، مرحوم حسنعلی البرز را به دانش‌آموزان معرفی کنیم و سنت اسلامی وقف را نیز در کتاب‌ها بیاوریم. پیام این همایش بزرگ هم این است که ما می‌توانیم چه در اصالت و چه در رقابت، جایزه البرز را بین‌المللی کنیم.

صحرایی در پایان اظهار کرد: همچنین کانالی نیز در شبکه شاد یک صفحه اختصاصی به این جایزه مهم اختصاص داده می‌شود تا دانش‌آموزان آن را بیشتر بشناسند و با شخصیت بزرگی همچون مرحوم البرز آشنا شوند.

به مناسبت شصت و یکمین سال تأسیس بنیاد فرهنگی البرز، آئین «جایزه البرز ۱۴۰۲ در بخش دانش‌آموزی» با هدف تقدیر از ۶۱ نفر از دانش‌آموزان برتر سراسر کشور، امروز ۱۵ آبان طی مراسمی برگزار شد.

در این دوره، دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۲ در پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در شاخه نظری (رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی) و شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش از سراسر کشور تحصیل می‌کنند، می‌توانستند شخصاً با مراجعه به سایت جایزه البرز به نشانی www.alborzprize.ir (سامانه دانش‌آموزی)، نسبت به عضویت و ثبت‌نام در سامانه و متعاقب آن مطالعه شیوه‌نامه جایزه البرز ۱۴۰۲ در هر یک از پایه‌ها و شاخه‌ها مبادرت ورزند و در صورت واجد شرایط بودن، در سامانه جایزه البرز از ۲۰ تیر سال جاری به مدت یک ماه فرم داوری و مدارک خود را بارگذاری کنند.

رقم جایزه البرز ۱۴۰۲ در بخش دانش‌آموزی با افزایش پنجاه درصدی نسبت به سال قبل تعیین شد و بر این اساس، به هر یک از دانش‌آموزان منتخب کشوری در پایه نهم مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه گواهی جایزه البرز و در پایه دوازدهم به هر یک از دانش‌آموزان منتخب کشوری مبلغ ۴۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی همراه با گواهی جایزه البرز از طرف بنیاد فرهنگی البرز اهدا می‌شود.

شصت و یکمین سال جایزه البرز دانش‌آموزی به همت «بنیاد فرهنگی البرز» و با همکاری «سازمان اوقاف و امور خیریه»، «وزارت آموزش و پرورش»، «بنیاد ملی نخبگان» و «رسانه ملی» برگزار شد.

سند تحول بنیادین